El blog de 道


Meditación por J. Swartz (y VI)
19/10/2014, 4:30 pm
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Conventional wisdom in all its ignorance has it that Enlightenment equals sainthood, the logic being that the perfect Self should behave perfectly. Fair enough, but who is to define ‘perfect’ behavior? Enlightenment cannot be equated with sainthood because the question of enlightened action depends on the nature of the vehicle through which the Self functions. Without a vehicle, the Self cannot act. For example, electricity flowing through a light bulb produces light. Functioning through a stereo it produces sound, through a heater, heat. If all the samskaras are exhausted, physical death ensues since samskaras are needed to keep the body functioning. And indeed, in cases where Enlightenment has come after a rigorous purification of the samskaras and the meditator refuses to build new ones, the body falls off. If only sattvic samskaras are left, consistently saintly behavior will manifest, but if traces of rajas and tamas remain, one’s actions will be tainted with selfishness.

In the long run, selfishness will eventually disappear because the logic of Enlightenment…that we are all one…mitigates against it. In the meantime, however, others are often confused because the behavior seems to contradict the knowledge of oneness. To the enlightened, however, residual vasanas are non-binding and can safely be allowed to play out.

La sabiduría convencional y toda su ignorancia sostiene que la Iluminación equivale a la santidad luego la lógica dice que el Ser perfecto se comporta de forma perfecta. Bastante cierto, pero ¿quién define comportamiento “perfecto”? La Iluminación no puede ser equiparada con la santidad porque la cuestión de la acción iluminada depende de la naturaleza del vehículo a traves del cual funciona el Ser. Sin un vehículo, el Ser no puede actuar. […] Si todos los Samskaras se agotan, sobreviene la muerte física porque los samskaras se necesitan para mantener el cuerpo funcionando. Y así, en casos en que la Iluminación llega tras una purificación muy rigurosa de los samskaras y el meditador rechaza construir otros, el cuerpo cae. Si solo se dejan Samskaras sattvicos, se manifestará una conducta santa, pero si quedan trazas de rajas y tamas, la acción estará afectada de egoismo.

A largo plazo, el egoismo eventualmente desaparecerá por la propia lógica de la Iluminación… que todos somos uno… mitiga este hecho. Mientras tanto, sin embargo, los otros a menudo están confundidos porque el comportamiento parece contradecir el conocimiento de la unidad. Para el iluminado, sin embargo, las vasanas residuales no son vinculantes y puede ser dejadas a su aire con seguridad.

-J. Swartz

 

 


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[…] Sobre vasanas y realización, y reflexionando sobre el anterior texto de J. Swartz. […]

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